Monday, April 4, 2011

Ibu bapa kita banyak berjasa untuk kita , tapi apa yang kita bagi kat derang ?

 Okey, aku ader terbaca note kat fb mmbe ak~ dye tag aku kat note tu~
so, aku berasa serba salah atas apa yang aku telah lakukan ~ 
maa and abah aku banyak berkorban untuk aku. tapi... aku?? 
apa yang aku wat untuk derang~ cuba fikir~ apa perngorbanan korang untuk parent korang~ parent kita , cari duit, berkerah tenaga, mencari rezeki untuk korang , supaya korang jadi orang yang berguna , jadi Anak yang soleh/solehah, supaya korang xrasa terhina , bagi korang duit beli barang yang korang nak ,xnak bagi korang malu kat kawan2 , tapi korang ? apa yang korang wat ?? And untuk aku~ aku sedeh and malu skg nie , na taip blog nie pun rasa hina, aku xpenah bagi mak bapak aku bangga~ tapi duit derang aku amik, aku nie anak jenis apa?? Ya Allah~ 
aku nangis doe~ aku rasa mcm aku nie anak derhaka~ Korang cubalah hayati lagu kat blog aku nie~ lagi korang rasa sedey biler baca note yang kat bawah nie~
Renung2 kan la~

Kita kenang ...
wajah ibu kita,,wajah bapak kita...
9 bulan kita di rahim ibu...
...walaupun berat, tetap tersenyum bahagia melihat kehadiran kita di rahimnya...
berdiri sulit, berbaring sakit dan berjalan berat, tapi rela....
menjelang kita lahir ke dunia ibu meregang nyaawa..antara hidup dan mati...
mempertaruhkan nyawanya agar kita selamat....
ayah membanting tulang agar kita ada biaya...

Alhamdulillah dengan simbah darah , air mata , keringat, kita lahir ke dunia ini...
tidak sedikit ibu yang meninggal saat melahirkan anaknnya....
SAHABATKU..
kenanglah waktu kita masih bayi dulu...
di peluk , di ciumi...di belai...
ibu rela tidak makan asal kita makan...
ingatlah waktu ibu sedang nikmat makan kita membuang kotoran....
ibu tidak jijik untuk membersihkan kotoran kita...
di bersihkan kotoran kita dengan ikhlas...
ayah mencari nafkah agar kita punya pakaian...
makin lama makin besar...
berhutang ke sana kemari agar kita bisa sekolah, agar punya tas,
punya sepatu..
walaupun di tagih dari sana sini....
tidak sedikit orang tua yang terjerumus berbuat dosa agar anaknya bisa sekolah...
tapi apa yang kita lakukan ????????????
semakin besar semakin berani...semakin merendahkan ibu bapak kita...
kita anggap orang kampung yang udik...
banyak orang tua yang hatinya remuk karena kelakuan anaknya...
padahal air susunya mengalir pada tubuh kita...
darahnya mengalir pada tubuh kita...
kini orang tua kita kian tuan..
kita tidak tahu berapa lama lagi kita bisa menatap wajah mereka....
andaikata saat perpisahan tiba...
andaikata ibu di panggil..
ayah di panggil pemiliknya...
andai orang tua kita sudah tterbaring menjadi mayat ,
kita sudah tidak bisa lagi mencium tangannya...
tidak bisa lagi menyapanya lewat telepon...
tidak bisa membawakan oleh oleh...
andaikata orang tua kita sudah terbungkus kain kafan...
hanya batu nisan yang bisa kita raba....
Balasan anak durhaka oleh azab Allah di dulukan....
apalagi ibu kita yang pernah kita huni 9 bulan..
mungkin ibu kita ilmunya sedikit, kurang sholehah...
mungkin kita bergelimang dosa...
tapi kita anaknya...
seharusnya kita berjuang agar ia puas memiliki anak kita...
bahagia di akhir hayatnya....
Beri kesempatan ya Allah kami membahagiakan orang tua kami,
ibu bapak kami..
muliakan sisa umurnya...
lindungi ibu bapak kami ...
jadikan akhir umur mereka khusnul khotimah...
lapangkan kuburnya..jadikan doa kami cahaya di alam kuburnya...
amin..ya Allah....
Siapakah yang kita rindukan melalui ibu kita....???
bukan tulang dan kulitnya karena semuanya akan hancur,,,
tapi kasih sayangnya....
siapakah yang mengilhamkan hati ibu kita
hingga sedemikian rupa menyayangi kita...??
DIA lah Allah sebenarnya yang kita rindukan..
sang pemilik sifat Ar Rahman..Ar Rahim....




I LOVE YOU MOM(NOR HASYIMAH ABU SAMAH) AND DAD (ROSDI BIN SAID)

No comments:

Post a Comment